36. Torino Film Festivali’nde En İyi Film ödülünü alan Paul
Dano imzali “Yangın Yeri” oldukça anlamlı bir fotoğraf karesi ile noktalıyor
hikâyesini. Joe, anne ile babasını fotoğraf makinesinin karşısına oturtup sonra
da kurguladığı bu karenin ortasına kendini yerleştirerek deklanşöre basıyor. Joe’nun tıpkı ailenin birlikte yaşadığı
dönemde masadaki oturma düzenini tekrar bu karede kurgulaması önemli. Zira
ailenin parçalanmaya geçtiği dönemde bu düzen değişmiş; Joe, omzuna yüklenen
yükler sebebiyle bir yetişkin olarak odaktan ayrılıp masanın kenarına kaymak
zorunda kalmıştı. Son karede ise Joe,
kendini tekrar ortaya alarak bu geçici görevden azlini istiyor gibi. Zira
sırtındaki yükü fazlasıyla taşıdığı su götürmez bir gerçek.
Joe, sancılı dönemler dediğimiz sorunlu ergen yaşlarında.
Fakat ne yazık ki ebeveynleri nedeniyle bu sancılarını yaşamaya fırsat
bulamıyor. Zira anne ve babası geç ergenliklerini yaşamaya başlıyorlar. İlk
başta çocuklarının etrafında pervane olan tek odakları olarak onu gören anne ve
baba gidiyor. Karşımıza işten sorgusuzca atıldığı için ailesini bir süreliğine
terk ederek yakınlarda vuku bulan orman yangınını söndürmeye giden Jerry ve bu gelişmeler
karşısında tüm yükün üzerine bindirilmesini taşıyamayarak bir nevi savunma
mekanizması olarak yeni bir aşka yelken açmaya çalışan Jeanette geliyor. Joe’nun ise bu yaşanılanlar karşısında pek de
tercih yapmak gibi bir şansı kalmıyor. Joe, ebeveynleri tarafından kurgulanan
hayatta ona biçilen birden fazla rolün altından kalkmaya çalışıyor. Daha önce
marketteki konserve kutularının arasına konumlandırılan Jeanette’nin yerini de
evdeki tamir işleriyle uğraşan, para kazanan Jerry’nin yerini de Joe alıyor. Böylece
Joe, kısa bir sürede çocukluktan yetişkinliğe adım atıyor. Fakat bu ailedeki
tek dönüşüm Joe ile yaşanmıyor. Jeannette, özellikle hikâyenin başlarında
markette ya da mutfakta gözlemlenirken ilerleyen süreçte de yalpalayıp başka
bir erkeğin yanında bir süreliğine konumlansa da son tahlilde tek başına
ayaklarının üzerinde durarak kendine bir hayat kuruyor. Jerry ise içindeki
yangının ailesine de çoktan sıçradığını fark ediyor.
Jeannette, her ne kadar film boyunca seyircinin mesafeli
durabileceği bir konumda olsa da aslında bocaladıktan sonraki kararlarıyla tüm
erkek karakterlere tabiri caizse çalım atıyor. Paul Dano ile Zoe Kazan’ın, Richard
Ford’un romanından uyarladıkları bu hikâyede kadını mutfaktan çıkarıp
özgürleştirmeleri özellikle hikâyenin geçtiği dönem açısından oldukça isabetli
bir karar. Amerika’da nice köklü değişikliğin fitilinin ateşlendiği bir yıl
1960… “Yangın Yeri”, arkasına yaşanmakta olan bir yangını da alarak hem artık
değişmek zorunda olan ülkenin tutumunun hem de hiç bitmeyecek olan sınıf
meselesinin altını çiziyor. Üstelik bunu yaparken tıpkı genç karakteri Joe’nun
yargılamayan, gözlemci tarzını benimseyerek geleneksel Amerikan aile yapısını
da ters düz ediyor.
Bu yazı ilk olarak 2019 yılı Şubat sayısında "Sinema Se7en"da yayınlanmıştır.
Bu yazı ilk olarak 2019 yılı Şubat sayısında "Sinema Se7en"da yayınlanmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder