Stalinizmin Striptizi
Dušan Makavejev, Kara
Dalga akımının ilk akla gelen yönetmenlerinden biridir kuşkusuz. Yugoslavyalı
Makavejev her ne kadar ülkemizde WR-Misterije Organizma filmiyle tanınsa da üç yıl sonra 1974 yılında
çektiği Sweet Movie, boynuz kulağa geçer misali çok daha cesur sahneleri ve
sert eleştirileriyle yönetmenin filmografisine yerleşir. Kapitalizm ile olduğu
kadar Stalinizm ile de problemleri olan Makavejev, filmlerinde her iki sisteme
de eleştiri oklarını yöneltir. Lakin bunları yaparken klasik bir politik filmden
çok daha farklı bir yol izler Makavejev. Sovyetler’in görünmeyen, gizli
meselelerini tıpkı bir hafriyatçı gibi kazır durur. Sweet Movie’yi kapitalist
sistem ve Sovyetler olarak iki bölümden ibaret olarak düşünebiliriz. Bunlardan
Stalin’in Sovyetler’inin bir metaforu olan Kaptan Anna Planeta’nın potemkin zırhlısı
içerisinde yarattığı komün hayatta yaşanılan bir sahne her ne kadar kabul
edilemez görüntülere ev sahipliği yapsa da alt metinde söyledikleriyle çok
çarpıcıdır.
Sahne
çocukların Anna’nın zırhlısında yer alan şekerlerle dolu odasına girmeleriyle
başlar. Ortasında toz şekerden oluşan bir salıncak ve çevresinde çeşit çeşit
şekerlerin olduğu bu oda haliyle çocuklar için büyüleyici bir yerdir. Lakin oda
sadece şekerlerden ibaret bir yer değildir; duvarlarda Lenin, Stalin, Troçki,
Marlon Brando gibi kişilerin resimleri, kurukafa üzerinde Pamuk Prenses resmi,
çarmıha gerilmiş İsa figürü, Miss America amblemi ve daha neler neler… Oda
oldukça karışık, göndermeleri bol olan bir mekândır. Tabii bu oda buz dağının
görünen yüzüdür; zırhlının görülen yerleri birbirinden renkli ve eğlenceliyken görünmeyen
kısımlarında çok daha farklı bir durum söz konusudur. Gördükleri karşısında
kendilerinden geçen çocuklar içeriyi keşfetmeye çalışırken üzerini değiştirmiş
olan Anna içeriye girer. Daha önce üzerinde savaş parkası varken şuan oldukça
seksi bir gelinlik vardır. Çünkü bitmeyen bir savaşın komutanlarından olsa da
yeni avları ile daha samimi bir şekilde buluşması gerekmektedir. Bu nedenle seksi olması çok normaldir; Anna
bugüne kadar şahit olmadığımız bir striptiz gösterisi sergileyecektir. Anna’nın
kaptanı olduğu zırhlıyı Sovyetler, Anna’yı da o dönem Sovyetlerin lideri Stalin
olarak düşünebiliriz. Zira Potemkin Zırhlısı Sovyetlerin bir alegorisidir. Bu
durumda Makavejev Stalin’e duvarda kocaman resmi olan Troçki-Troçki, Stalin’in
en büyük düşmanıdır- karşısında stripriz yaptırır. Anna sergileyeceği ritüeline
başlamadan önce şekerle bir nevi kendini kutsar. Aslında şekerleri cephanelik
olarak düşünmek gerek. Zira odanın duvarında yazan ‘’Hayatta Kal’’ yazısı tam
da savaşın içinde olunduğunun ispatıdır. Bu beyazlar içerisinde melek misali
süzülerek çocuklarla ilgilenen ve yavaş yavaş her birine üzerindeki gelinlikten
parçalar çıkararak veren Anna, çocukları baştan çıkarmak için birbirinden cezp
edici hareketler yapar. Lakin bu nefes kesici cazibe ne yazık ki öldürücü bir
cazibedir. Ki daha önceki sahnelerde Anna’nın ağzından zırhlının içerisinde çok
sayıda ceset olduğunu dinleriz. Burada Sovyetler Birliği topraklarının altında yatan
binlerce ceset-özellikle Katyn Katliamı’nda ölenler- böylece ima edilir. Anna’nın
üzerinden çıkan her bir parçayı kutsalmış gibi vücutlarına dâhil eden çocuklar,
büyülenmiş bir şekilde onu izlerler. Artık sonunu başını düşünecek durumları
yoktur; onlar bu cazibenin kollarına bırakmışlardır kendilerini. Anna ilk avını
perde arkasına çekerken biz önümüzde duran kocaman Troçki resmi ile göz göze
geliriz. Akıllarda çocukların akıbeti kalır geriye. Zira zırhlının görünmeyen
yerlerine gittiklerini tahmin etmek güç değildir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder