İstanbul Film Festivali her yıl olduğu gibi yine yerli sinemayı festival coşkusuna ortak ediyor. Merakla beklenilen birçok yerli sinema örneğinin bulunduğu festivalde on tanesi ayrıca dikkat çekiyor.
Kıyıdakiler (Coastliners) - Ulusal Yarışma dışı
Yönetmen:Erdem Tepegöz, Barış Pirhasan, Ramin Matin, Alphan Eşeli, Melisa Önel
Ülkemizde başarılı filmlere imza atan beş yönetmenin kısa filminden oluşan Kıyıdakiler, özellikle son dönem nefes bile almakta zorlandığımız topraklarda yaşanılanlara tanık ediyor bizi. Her ne kadar ülkemiz bu beş hikâyeden çok daha fazlasına ev sahipliği yapsa da…
Sürgün Türküleri Yılmaz Güney (Ballad Of Exıles Yılmaz Güney) – Ulusal Belgesel
Yönetmen: İlker Savaşkurt
Türkiye sinemasının unutulmaz ismi Yılmaz Güney’in Paris’te sürgünde geçirdiği yıllara odaklanan belgesel, Prömiyerini bu yıl Rotterdam Film Festivali’nde yapmıştı. Güney’in anlatıldığı bu belgeseli biz de izleyebilir miyiz derken İstanbul Film Festivali yüzümüzü güldürdü. Özellikle Duvar filminin çekim sürecine tanık olduğumuz belgeselin o dönem Paris’teki diğer aydınların da sürgün dönemine bu büyük yönetmenin yol arkadaşları olarak yer vermesi filmin bonusu oluyor.
Ötekiler(The Others)- Ulusal Belgesel
Yönetmen: Ayşe Polat
Ermeniler’in tarihi vatanı Van’da, yaşanan geçmişe götürüyor bizi Ötekiler. Ermenilere 1915 yılında yaşatılan insanlık suçunu birebir anlatılanlar üzerinden dinliyoruz. Kim demiş söz uçar yazı kalır diye. Eğer ki özellikle de bir zulüm ya da katliam yaşanmışsa ne yapılırsa yapılsın unutulmaz. Belki bir süre ama sonsuza kadar asla…
Yemekteydik ve Karar Verdim(We Were Dining And) - Yeni Türkiye Sineması
Yönetmen: Görkem Yeltan
Yemekteydik Karar Verdim, bir ailenin bilinçaltına itilen sancılarının ufak bir kıvılcımla alevlenip, harcanmasına odaklanır. Hep öyle olmaz mı zaten? Unutulmaya çalışılan, görmezden gelinen sorunlar elbet gün gelir ortaya saçılacağı yeri ve zamanı bulur. Aile içinde yaşanılan büyük hesaplaşma, bayram yemeği gibi bir şölende gerçekleşir. Bize de bu hesaplaşmaya mahkemedeki jüri heyeti misali şahit olmak kalır.
Anadolu Masalları(Anatolian Tales) – Yeni Türkiye Sineması
Yönetmen: Emin Fırat Övür
Anadolu, nice medeniyetlere ve buna bağlı olarak da nice masallara ev sahipliği yapan kadim topraklar… Peki, asırlardır anlatıla duran dinlediğimiz, dinlemediğimiz birçok masal, masal anlatıcıları ve uzmanlar üzerinden anlaşılmaya çalışılırsa… Özellikle çocukken masalsız uyuyamayan ve hala kimi zaman sizi korkutan kimi zaman hayretler içerisinde bırakan o büyülü dünyaların etkisinden çıkamayanlar, bu filmi sizin için.
Toz Bezi (Dust Cloth) – Ulusal Yarışma
Yönetmen:Ahu Öztürk
Nünberg Film Festivali’nde En İyİ Film ve En İyi Kadın Oyuncu( Nazan Kesal ve Asiye Dinçsoy) Ödülü’nü alan Toz Bezi, ülkemizdeki kadınlık, annelik, yoksulluk gibi oldukça zor misyonları taşımak zorunda kalan iki kadının hikâyesi. Başlı başına bu ülkede kaldırılması, baş edilmesi zor birçok durumu taşımak zorunda olan bir de değil iki kadının yaşam mücadelesi ve aynı zamanda birbirleri olan ilişkileri sizce de merak edilecek türden değil mi? Kadın denilince bile acaba arkasından hangi felaket cümleleri gelecek diye beklediğimiz bu topraklarda Nesrin ve Hatun’un hayatlarından bir kesit izlediğimiz Toz Bezi’nde bizi nelerin beklediği konusunda tahmin yapmak zor. Bu iki kadının hayata tutunma, ideallerini gerçekleştirme süreci perdede tanık olunmak için bizi bekliyor.
Rüzgârda Salınan Nilüfer(Swaying Waterlily) - Ulusal Yarışma
Yönetmen:Seren Yüce
Seren Yüce 2010 yılında çektiği ilk filmi Çoğunluk ile büyük bir başarı yakalamıştı. Çoğunluk filmi her açıdan kusursuz bir filmdi. Yüce, altı yıllık bir aradan sonra Rüzgârda Salınan Nilüfer filmiyle elbette dikkat çekiyor. Bir önceki filmiyle hepimizin kalbini kazanmış olan Yüce, bakalım bir kadının kendini bulma, var etme sürecine tanık ettiği filmiyle de aynı çıtayı koruyabilecek mi? Elbette bu sorunun yanıtını filmi izleyince verebileceğiz. Fakat elimizde güçlü bir referansla Rüzgârda Salınan Güvercin’i izleme konusunda kararlı olacağımız kesin.
Tarla(The Field) – Ulusal Yarışma
Yönetmen: Cemil Ağacıkoğlu
Özür Dilerim ve Eylül filmlerinden tanıdığımız yönetmen Cemil Ağacıkoğlu, Tarla’da iki kardeşin mecburiyetten bir araya gelmesi sonucu aralarında beklenmedik şekilde gelişen yakınlaşmaya odaklanıyor. Ağacıklıoğlu anlaşılan Özür Dilerim filminde dokunduğu kardeş ilişkisine derinlemesine girmek istemiş. Muhtemelen de bu hamlesinin karşılığını seyirciye fazlasıyla verecektir. Zira daha önceki deneyimlerimizden bu konuda ne kadar başarılı bir çizgi çizdiğini biliyoruz.
Sürü(The Herd) – Türk Klasikleri Yeniden
Yönetmen: Zeki Ökten
Her ne kadar yönetmen koltuğunda Yılmaz Güney’i görmesek de Sürü filminin bir Güney filmi olduğunu inkâr edemeyiz. Senaryosunu yazdığı ve sırf mecburiyetten yönetmenliğini tıpkı Yol filminde olduğu gibi yapamadığı Sürü, Güney’in hayata bakış açısını, dünya görüşünü yansıtan bir film. Birçok Güney filminde olduğu gibi dönemin toplumsal gerçeklerine, sosyo-kültürel durumuna vurgu yapan film, tüm bunları destansı bir öyküyle birlikte sunuyor. Gerek yurt içinde gerek yurt dışında birçok ödül alan Sürü, çekildiği dönemde suya sabuna dokunmayan ülke sinemasına Don Kişot misali düşen bir mucizeydi adeta. Bu her dönem güncelliği koruyan meseleleriyle ölümsüz eserlerden biri olan filmi restore edilmiş hali ile izlemek büyük şans olsa gerek.
Ve Perde(And …The Curtain) – Özel Gösterimler
Yönetmen: Selçuk Metin
Son yıllarda ülkemizde sanatın her alanında olduğu gibi tiyatroya da baskılar gün geçtikçe artıyor. Kimi zaman bir oyun, bir yazar tarafından sakıncalı diye hedef gösterilip ihbar ediliyor, kimi zaman oyunlar hiçbir açıklama yapılmadan yasaklanıyor, oyuncular kovuluyor, sorgulanıyor... Böyle bir ortamda inatla sanatlarını icra etmeye çalışan, her biri duruşları ile takdir toplamış tiyatro oyuncularının rol aldığı Ve Perde belgeseli, özellikle tiyatro severlerin ilgisini çekecektir. Haldun Taner gibi bir büyük bir ustanın yaşamından kesitler, kitabından bölümler, oyunlarından kesitlerin bulunduğu Ve Perde, tiyatroyu ve Haldun Taner’i anlamak, özümsemek için müthiş bir fırsat.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder