Kütüphane Koridorlarında Eşsiz Bir Yolculuk
Fransa sinemasının ‘Sol Kıyı’ (Rive
gauche – Left Bank) akımının önde gelen isimleri arasında sayılan Alain Resnais,
eserlerinde edebiyat ile sıkı sıkıya bir ilişki geliştirmiş, daha avangard,
politik bir yerden sinemasını icra etmiştir. Hafıza sinemasının en önemli ismi
olan Rasnais, Hiroshima mon amour, L’année dernière à Marienbad ve Nuit et
brouillard gibi başyapıtlarıyla daha çok tanınsa da onun en önemli
belgesellerinden biri Toute la mémoire du monde’dur. Seyirciyi Fransız Ulusal
Kütüphanesi’nde eşsiz bir yolculuğa çıkaran usta yönetmen, geçmişi ve hafızayı
sorguluyor. Kütüphanedeki tarihi eser niteliğindeki kitaplardan, belgelerden,
kayıtlardan tut da günlük gazete ve dergi arşivlerine kadar kütüphane
koridorlarında yapılan yolculukta hem Resnais sinemasının olmazsa olmazı olan
üst sesten çarpıcı bilgiler alıyor hem de müziğin etkileyici sesiyle her an
tetikte bir ruh hali içerisine giriyoruz.
Resnais, bu etkileyici belgeselinde
sadece müziğin ve üst sesin katkısından yararlanmaz seyirciyi etkilemek için.
Kamera kullanımıyla da bir kütüphane içerisinde ne kadar başarılı çekim
yapılacağını kanıtlar. Oldukça ihtişamlı olan binada geniş açı çekimlere ve sık
sık tanrısal bakış açısına başvuran Resnais, hep arzuladağı gibi seyircinin
filmi izlerken bir an bile sorgulamaktan vazgeçmemesini sağlar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder