Piui Yükselişine Devam Ediyor
Romanya sinemasının ilk akla gelen isimlerinden Cristi Piui,
2001 yılında çıktığı yönetmenlik yolunda, kendine has tarzıyla, yoluna emin
adımlarla devam ediyor. Cannes Film Festivali’nde prömiyerini yapan son filmi
Sieranevada, ilk olarak ülkemizde, 23. Adana Film Festivali’nde seyirciyle
buluştu. Yılın en iyilerini izleyiciyle buluşturmayı kendine görev bilen
Filmekimi sayesinde de daha geniş bir kesime ulaşıyor Sieranevada.
Piui, filmografisini genel olarak değerlendirdiğimizde,
olaydan çok durumlarla ilgilenen, süre olarak seyircinin alışık olmadığı kadar
uzun filmlere imza atan bir yönetmen kendisi. Özellikle başta Cannes Film
Festivali olmak üzere birçok ödül alan Moartea domnului Lãzãrescu ve Karlovy
Vary Film Festivali’nden ödüllerle dönen Aurora filmleriyle ön plana çıkan
Piui, her ne kadar prömiyerini yaptığı Cannes Film Festivali’nden eli boş dönse
de alternatif festivallerin seveceği bir işe imza atıyor son gözbebeği ile. Piui
Aurora’da bir karakterin iç dünyasına yolculuğunu bizlere, karakterin gündelik
uğraşlarını birebir zamanla vererek, adeta iliklerimize kadar hissettirmişti. Moartea
domnului Lãzãrescu’da ise yalnız ve yaşlı bir adamın hastalık sürecine
seyirciyi ortak ederek, ülkesinin sağlık sistemini ve işlemeyen bürokrasisini
gözler önüne sermişti. Son filmi Seranevada’da ise tek bir karaktere değil de
takip etmekte zorlanacağımız sayıda kişiye çeviriyor kamerasını. Bir ailenin
birkaç saat için bir araya gelişini odağına alan Piui, bu süreçte hem tek tek
bireylerin sorunlarını hem de bu bireylerin birbiriyle olan ilişkilerini
irdeliyor.
Her Odada Farklı Bir Dünya
Babalarının ölüm yıldönümü için bir araya gelen aile
bireylerini Piui, oldukça işlevsel kullandığı evin banyo ve mutfak da dâhil olmak
üzere her köşesine yerleştiriyor. Kameranın, tüm odalara açılan konumda olan
hole yerleştiği bu mekân, filmin neredeyse tamamına ev sahipliği yapıyor. Neredeyse
tek mekânda geçen film, küçücük bir evin içerisinde hesabını tutamayacağımız
kadar çok karakteri takip etmemizi istiyor. Lakin hiçbir zaman patlak verecek
bir olayı olmayan Sieranevada, takip etmekte zorlanacağımız günlük konuşmalar
ve odadan odaya sürekli mekik dokuyan kamerasıyla seyirci olarak bizlere adeta
nefes aldırmıyor.
Sieranevada, bana yine tek mekânda geçen ve bitmek bilmez
diyaloglarıyla 12 Angry Man’i anımsattı. Zira birçok karakterin olması ve
sürekli karakterlerin yer yer birbirleriyle tartışma boyutuna gelen bitmek
bilmez diyalogları Sieranevada ile çok büyük benzerlikler taşımakta. Elbette
daha birçok başarılı filmle benzerliklerini görebileceğimiz Sieranevada’nın
odağına aldığı mesele bir ailenin yüzleşmesidir aslında. Bir araya gelince
eteğindeki taşları döken aile bireylerinin, yavaş yavaş içlerinde biriktirdikleri
kırgınlıkları, öfkeleri kusması, sinemanın aşina olduğu bir tarz. Fakat çözülmeyi
nihayete erdirmeyen, yani büyük bir patlama yapmadan, her şeyi devam eden
akışına bırakan Sieranevada, bu yönüyle birçok türdeşinden ayrılmakta.
Sistemi Eleştirmekten Geri Kalmıyor
Daha önceki filmlerinde de alttan alta sistemi, işleyişi
eleştiren Piui, son filminde de sistemi eskisi ve yenisi de dâhil olmak üzere
hedefine alıyor. Özellikle ailenin en yaşlısının yeni jenerasyondan olan torunu
ile mutfakta yaptıkları tartışma üzerinden Piui, müthiş bir sahneye imza
atıyor. Her iki karakter üzerinden sosyalist sistemin de şu an uygulamada
olanın da eksilerini, artılarını dillendiriyor. Lakin tarafsızmış gibi gözüken
Piui’nin en azından benim nazarımda geçmişe daha yakın olduğunu söyleyebilirim.
173 dakika gibi bir film için fazlasıyla uzun süreyi, bir
solukta izlememizi sağlayacak denli ustalıkla dokuyan Piui, Sieranevada ile
kesinlikle yönetmenlikte tüm dünyaya rüştünü ispatlıyor. Büyük bir çözülme,
duygusal olarak etkili sarsıntılar beklemiyorsanız, sinemadan beklentileriniz
daha çok incelikli bir senaryo, kusursuz diyaloglar, ustalıklı kamera
kullanımıysa bu filmden keyif almamanız mümkün değil. Piui ile hala tanışmamış
olanlar için de kesinlikle güzel bir ilk buluşma olacak diye düşünüyorum.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder