Kara Dalga’nın Başyapıtı
Sırp yönetmen Dušan Makavejev, doğu bloku ülkelerindeki stalinizasyondan,
iktidardaki Josip Broz Tito sayesinde kısmen daha özgürlükçü bir politika
izleyen Yugoslavya’da yönetmenliğe başlamış bir isim. Bu sebeple de Makavejev
filmografisi, oldukça aykırı, özgürlükçü bir yerden çıkmıştır. Makavejev, Žika
Pavlović , Saša Petrović , Želimir Žilnik, Mika Antić , Lordan Zafranović ,
Mića Popović ve Marko Babac gibi isimler ile birlikte Yugoslav Black Wave
(Yugoslav Kara Dalgası) hareketini başlatır. Daha doğrusu Kara Dalga, Makavejev
ve diğer yönetmenlerin filmlerine karşı yapılan bir eleştiri yazısından dolayı
bu ismi almaktadır. Fakat bu karalama yazısında atfedilen isim, yönetmenlerin
hoşuna gider ve bu isim ile anılmayı onlar da isterler. Fransız Yeni Dalga ve
avangard sinema ile hayli akrabalığı bulunan bu akımın hiçbir manifestoları
olmadığını da belirtmek gerek. Bu akımın en üretken ve en yaramaz çocuklarından
biri olarak Makavejev’i kabul edersek, akımın en büyük başyapıtı olarak de W.R.
- Misterije Organizma’yı kabul etmek kaçınılmaz sanırım.
Makavejev, 1965 yılında ilk uzun metrajı Covek nije tica’yı
1967 yılında ise Ljubavni slucaj ili tragedija sluzbenice P.T.T.’yi çektikten
sonra 1968 yılında bir belgesel olan Nevinost bez zastite’enden sonra da
başyapıtı W.R. - Misterije Organizma’ya hayat verir nihayet. W.R. - Misterije Organizma,
psikanalist kuramının kurucusu Sigmund Freud’un veliahtı olan Wilhelm Reich’in
yaptığı çalışmalarına odaklanmaktadır. Makavejev’in çekimlerini Yugoslavya ve
Amerika’da tamamladığı bu film, aynı zamanda Makavejev’in ülkesine de veda
etmesine sebep olan yapım olur. Zira film, ciddi anlamda sansüre maruz
kalmıştır ne yazık ki. On altı yıl yasaklı kalan W.R. - Misterije Organizma,
belki de Makavejev’in üç yıl sonra çektiği bir diğer harikası Sweet Movie’yi
çekmesini sağlayacak azmi de vermiştir kim bilir?
Stalin ile Reich’in Ölümcül Aşkı
Öncelikle W.R. - Misterije Organizma’nın odağına oturttuğu
Wilhelm Reich’ı biraz yakından tanıyalım isterim. Reich, Freud’un öğrencisi
olarak başladığı psikanalistlik kariyerinde hocasının tarzını eleştiren ve
sorgulayan bir sürece evrilir. Burjuva sınıfına hizmet eden Fredu’u
eleştirerek, psikanalizm ile sosyalizmi bir araya getirmeye çalışan Reich,
tamamen ploretaryaya çalışır. Cinsel baskının sınıflı toplumdan dolayı
yaşandığını, cinsel özgürleşmenin sınıfları, faşizmi ortadan kaldıracağını
iddia eden Reich, Hitler’e olan hayran kitlesinin sebebi olarak da cinsel
baskıyı öne sürer. Faşizmi ve onun peşinden giden kitleleri hedefine oturttuğu
gibi sosyalist ülkelerin programından cinsel özgürleşmeyi çıkarmasını da
eleştirmiş, böylelikle her taraftan dışlanmış Don Kişot misali bir çizgi
çizmiştir. Daha özgür yaşamak ve anlaşılmak için gittiği Amerika’da da
baskılara, tepkilere maruz kalan Reich, her ne kadar bir dönem kitapları ve
tezleriyle gençliğe ilham olsa da sonunda deli bir komünist olarak yaftalanıp,
tamamen toplumdan dışlanmıştır. Elbette ileriye gittiği, kendisinin sınırlarını
bile aşma noktalarına kadar varan Reich teorileri, şu an neredeyse hiç kabul
görmese de bir dönem fikirleriyle fark yarattığını kabul etmeliyiz. İşte
böylesi bir kişiliği özellikle filminin ilk yarısında odağına alan bir film var
karşımızda.
İlk yarıda Reich’ın teorilerini, onun fikirlerini
benimseyip, devam ettirenlerden dinliyoruz. Ayrıca Reich’ın kendi ses
kayıtlarını, onu tanıyanlarla yapılan röportajları da dinliyoruz. Birinci yarı
belgesel ve arşiv görüntülerinden oluşan bir yapıda ilerlerken ikinci yarı
tamamen kurmaca bir şekilde tamamlanmaktadır. Fakat yine araya Stanilist
filmlerden görüntüler vs girmektedir. İkinci yarıda, bir kadın karakter olan
Milena temsilinde fikirleriyle karşımıza çıkacak Reich’ın karşısına ise
Makavejev, Sovyet Rusya’nın milli buz patencisi Vladimir İlyich’in temsilinde
Stalin’i konumlandırıyor. Bir yandan dünyanın en büyük diktatörlerinden ama
aynı zamanda da dünya üzerindeki sosyalizmin devamını sağlayan kişisi olan
Stalin, bir yanda ise psikanalizm ile sosyalizmi aynı potada eriterek dünya
üzerindeki özgürlüğü sağlayacağını iddia eden Reich… Peki, bu iki güçlü
karaktere Makavejev aşk yaşattırırsa? İşte o vakit filmin verdiği etki kat be
kat artıyor. Zira birbirinden oldukça farklı olan bu iki karakterin değil aşk
yaşaması bir arada bulunması bile bomba etkisi yaratacak kadar sıra dışı bir
durumdur.
Ele Geçirilemeyen Fikirler, Son Sözleri Söyler
Makavejev, elbette her ne kadar Reich teorilerine kendini
yakın bulsa da bu kurmaca kısımda tamamen kendini Reich’ın yanında
konumlandırmamaktadır. Yeri geldiğinde Reich’in teorilerinin aşırılıklarına da
mesafesini dile getirmekten geri durmayan Makavejev, Stanilizm konusunda ise
asla dilini korkak alıştırmıyor. Hatta Stanilizm’i eleştirmeyi, Stalin ile
Hitler’i çoğu zaman aynı yere koyarak yapıyor. Stalin’in konuşmasının ardından
Nazi uygulamalarını ya da penis görüntülerini getirmek gibi hareketlerle,
entelektüel montajı oldukça hınzır bir şekilde kullanıyor Makavejev. Vladimir
İlyich karakteri gibi aşırı kasıntı bir kişilik, Milena karakteri temsilinde
özgürlükçü, kendine güvenen, erkeğin karşısında sesini çıkarabilen, kitlelere
propaganda konuşması yapabilen muhteşem, güçlü, etkileyici bir kişilik
karşımıza çıkıyor. Lakin ne yazık ki Milena’nın aşka, cinselliğe, özgürlüğe
kaptırdığı ruhu değil belki ama bedeni, İlyich’in kasıntı, ruhsuz ellerinde
vahşice katlediliyor. Fakat Milena, ele geçirilemeyen fikirleri sayesinde
filmde son sözü söyleyen oluyor.
Makavejev’in üretkenliğinin zirve noktası diyebileceğimiz
W.R. - Misterije Organizma, belgesel ile kurmacayı dans ettirirken, kurmaca,
belgesel, arşiv görüntüleri, film sahneleri vs gibi tüm malzemeleri aynı
yemekte buluşturan, fakat bu buluşmada enteresan bir şekilde eşsiz tadı
yakalayan bir yapım. Makavejev’in en az Sweet Movie kadar belki de ondan da
daha fazla okumaya müsait olan, sadece Reich değil heykeltıraşların, kadın
mastürbasyon eğitimcilerinin, psikanalistlerin eserleriyle, teorileriyle vs
perdede arzı endam ettiği bir film var karşımızda. Duvar yazılarından reklam
jinglerine, Reich’in gerçek ses kayıtlarından üst sese, komünist marşlardan
şarkılara, fotoğraflardan gazete kupürlerine, filmle alakası olmayan
görüntülerden (Vietnam Savaşı protestocusu)
Stanilist dönem filmlerinden parçalara kadar yok yok. Mkavejev’in yine
Stalinizme verip veriştirdiği, filmografisinin belki de en karmaşık, en çok
yüklü filmi olan W.R. - Misterije Organizma, emin olun ki iyi bir özümsemeyle
akılınızı baştan alacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder